۱۴۰۳ فروردین ۹, پنجشنبه

گزارشی از جانباختن و مجروحیت چهار کولبر در مناطق مرزی

خبرگزاری هرانا – یک کولبر بر اثر سرمازدگی در پیرانشهر جان باخت و سه کولبر از جمله یک نوجوان در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بسطام و نوسود زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز چهارشنبه هشتم فروردین ۱۴۰۳، یک کولبر بر اثر سرمازدگی در ارتفاعات مرزی پیرانشهر جان باخت.

هویت وی “سعید سلوسی، سی و سه ساله، اهل پیرانشهر” گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، آقای سلوسی از روز ششم فروردین ماه مفقود شده بود. پیکر این کولبر که متاهل و پدر یک فرزند است، پس از دو روز جستجو در ارتفاعات مرزی پیرانشهر یافت شد.

همچنین بر اساس گزارش کولبرنیوز، شامگاه سه شنبه هفتم فروردین ماه، یک کولبر ۱۷ ساله که هویت وی “پیمان (نام خانوادگی نامشخص)، هفده ساله، اهل دیواندره” گزارش شده است، بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بسطام سقز، از ناحیه پا زخمی شد.

همچنین در واقعه‌ای دیگر، روز سه شنبه هفتم فروردین ماه تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نسود به سوی کولبران، به زخمی شدن دو کولبر به نام‌های “متین حسینی و امید شمسی”، منجر شد.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۹ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۳۵۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۱۱ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۶ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۱/۰۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

فرحناز نیکخو به ده سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – فرحناز نیکخو که در بند زنان زندان اوین محبوس است، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی به تحمل ده سا...