۱۴۰۲ دی ۲۶, سه‌شنبه

سقز؛ فشار نهادهای امنیتی بر خانوادە فریار امینی‌پور برای ممانعت از برگزاری مراسم خاکسپاری این ورزشکار

طی روزهای گذشتە، پس از فوت جوان ورزشکار اهل سقز در تایلند و همدردی گستردە شهروندان با خانوادە وی، نهادهای امنیتی در شهر سقز خانوادە امینی‌پور را تحت فشار قرار دادەاند تا به منظور جلوگیری از تکرار مراسم خاکسپاری ژینا امینی، در رابطە با زمان و مراسم بازگردانی پیکر این جوان ورزشکار بە سقز، برای مشارکت عمومی، اطلاع‌رسانی نکنند.

طبق گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، پس از فوت فریار امینی‌پور، از ورزشکاران خوشنام سقز در تایلند و ابراز همدردی گستردە شهروندان با خانوادە وی، نهادهای امنیتی خانوادە امینی‌پور را تحت فشار قرار دادە و به آن‌ها نسبت به برگزاری مراسم خاکسپاری به ویژه با مشارکت مردمی، هشدار داده‌اند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده امینی‌پور، نهادهای امنیتی از جملە فرمانداری سقز و اداره اطلاعات، بە خانوادە امینی‌پور هشدار دادەاند در صورت برگزاری مراسم خاکسپاری، همانند روز خاکسپاری ژینا امینی مراسم بە خشونت کشیدە خواهد شد و این نهادها هیچگونە مسئولیتی را در قبال تبعات آن، نخواهند پذیرفت.

این منبع در ادامه اظهار داشت که، وزارت خارجە ایران تاکنون کمترین همکاری را برای انتقال پیکر فریار امینی‌پور از تایلند بە ایران با خانوادە امینی‌پور انجام دادەاند و پس گذشت پنج روز از فوت این جوان سقزی در تایلند، تاکنون پیکر وی بە زادگاهش بازگرداندە نشدە است.

در همین راستا کانال‌های ترحیم سقز با انتشار اعلامیەهایی از طرف خانوادە امینی‌پور اعلام کردەاند “با توجە بە انجام تشریفات قانونی و انجام مراحل مختلف جهت انتقال پیکر بە ایران، شهروندان می‌توانند پس از مراسم خاکسپاری که اشاره‌ای به زمان آن نشده در مراسم ختم فریارامینی‌پور شرکت کند کە متعاقباً اعلام می‌گردد”. منابع هه‌نگاو گزارش داده‌اند که خانواده امینی‌پور تحت فشار نهادهای امنیتی این پیام را در کانال ترحیم سقز منتشر کرده‌اند.

قابل ذکر است که کانال ترحیم سقز پیشتر نیز و در جریان مراسم خاکسپاری ژینا امینی با انتشار اعلامیه‌ای که توسط نهادهای امنیتی ناچار به انتشار آن شد، مردم را برای استقبال از پیکر ژینا امینی به حضور در جاده سنندج دعوت کرده بود. اما هوشیاری همکاران هه‌نگاو در این شهر و مطلع شدن از قصد نهادهای امنیتی برای انتقال شبانه پیکر ژینا به سقز و برگزاری مراسم خاکسپاری بدون حضور مردم، مانع از این کار شد.

فریارامینی‌پور جوان ٢٣ سالە و عضو سابق تیم ملی موی تای ایران و لژیونر کمپ تایگر و مبارز دسته خروس وزن سازمان وان چمپیونشیب بود که به عنوان رزمی کار رشته MMA نیز شناخته می‌شد. وی روز ٢١ دی ماه در تایلند بر اثر تصادف جان خود را از دست داد. قابل ذکر است که وی در گفتگویی کە پیشتر با رسانەها انجام دادە بود اعلام کردە بود بە دلایل مشکلات مالی ناچار بە کولبری شدە بود.

هەنگاو؛ دوشنبە ٢٥دی ١٤٠٢

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت مرتضی حدیدی

خبرگزاری هرانا – مرتضی حدیدی شهروند اهل شهرستان لردگان علیرغم گذشت ده روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بیخبری از سرنوشت ...