۱۴۰۱ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

تداوم اعتصاب غذای شاکر بهروزی و نایب عسکری در زندان ارومیه

 


دو زندانی سیاسی کُرد که در زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زده بودند کماکان به اعتصاب خود ادامه داده و وضعیت عمومی آنها نامناسب گزارش شده است.



بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شاکر بهروزی و نایب عسکری دو زندانی سیاسی اهل ارومیه با گذشت ۱۲ روز از اعتصاب غذا و بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های آنها، کماکان در بن قرنطینه زندان نگهداری می‌شوند و با تداوم اعتصاب غذا وضعیت عمومی آنها نامناسب گزارش شده است.
 

 این دو زندانی روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ (۳۰ مارس ۲۰۲۲)، پس از اعتصاب غذا به نشانه اعتراض به انتقال آنها از بند سیاسی به خوابگاه ۲ توسط ماموران زندان به سلول‌ انفرادی منتقل شده بودن.
 

شاکر بهروز روز سه‌شنبه ۹ فروردین به بهانه انجام ملاقات حضوری به دفتر نگهبانی احضار و از آنجا به خوابگاه ۲ منتقل شده و نایب عسکری نیز پس از مشاجره با یکی از ماموران زندان به صورت تنبیهی به بند قرنطینه منتقل شده بودند.

شاکر بهروزی اهل "دزج مرگور" کە مدت ٧ ماه عضو حزب دمکرات کُردستان ایران بودە است، پس جدایی از این حزب بە ایران بازگشت و روز سەشنبە ٢١ اسفند ٩٧ (١٢ مارس ٢٠١٩) از سوی نیروهای ادارە اطلاعات ارومیە بازداشت شد.


شاکر بهروزی شهریور ١٣٩٩ ( آگوست ۲۰۲۰) توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو به اتهام ”بغی“ و ”عضویت در حزب کومله“ به اعدام محکوم شده بود. صدور این حکم بە اتهام عضویت در کوملە در حالی است کە شاکر بهروزی پیشتر عضو حزب دمکرات کُردستان ایران بودە و توسط همین دادگاه به اتهام عضویت در حزب دمکرات به ۵ سال حبس تعزیری حکوم شده بود. حکم مذکور تیرماه ۱۴۰۰ (جولای ۲۰۲۱) توسط دیوان عالی کشور نقض و برای بررسی مجدد به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع شده است.
 

این زندانی سیاسی دی‌ماه ۱۳۹۹ توسط شعبه اول دادگاه کیفری ارومیه به اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران به اعدام محکوم شده بود که این أواخر شهریور سال گذشته توسط شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور مستقر در قم تایید شده است.


نایب عسکری زندانی سیاسی کُرد اهل ارومیه نیز روز چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ (۲۴ مارس ۲۰۲۱) توسط نیروهای اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت و پس از سه ماه نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.
 

نهادهای امنیتی این شهروند کُرد را به "محاربه" از طریق عضویت در حزب حیات‌آزاد کُردستان (پژاک) متهم کرده‌اند.
 

این زندانی سیاسی مرداد ماه سال گذشته نیز همراه با دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های کیهان مکرم و نایب حاجی‌زاده پس از شکایت و پرونده‌سازی رئیس زندان مرکزی ارومیه به اتهام "اخلال در نظم زندان" هر کدام به ۵۰ ضربه شلاق و ۳ ماه حبس محکوم شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

کلیپ روز جهانی سلامت و ایمنی محیط کار، گرامیداشت ۲۸ آپریل

کلیپ روز جهانی سلامت و ایمنی محیط کار، گرامیداشت ۲۸ آپریل