۱۴۰۲ دی ۲۱, پنجشنبه

کرمانشاه، پیمان عبدی اهل نوسود به دلیل شکنجه نهادهای امنیتی جانباخت

یک جوان اهل شهر نوسود به نام پیمان عبدی که توسط نهادهای امنیتی در کرمانشاه (کرماشان) بازداشت شده بود، در اثر شکنجه جانباخت. نهادهای امنیتی ضمن تهدید خانواده عبدی نسبت به رسانه‌ای کردن این موضوع مدعی شده‌اند که علت مرگ خفگی( گیر کردن لقمه در گلو) می‌باشد.

بر اساس گزارش رسیده روز سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ (۹ ژانویه ۲۰۲۴)، پیمان عبدی جوان ۳۵ ساله اهل بخش نوسود شهرستان پاوه و پدر دو فرزند که هفته گذشته توسط نیروهای اداره آگاهی در کرمانشاه بازداشت و زیر شکنجه به کُما رفته بود، در بیمارستان ارتش جانباخت.

یکی از نزدیکان آقای عبدی در اینباره به هه‌نگاو گفت: ” روز سه‌شنبه از بیمارستان ۵۲۰ کرمانشاه معروف به بیمارستان ارتش با خانواده عبدی تماس گرفته شده و گفته‌اند پیکر فرزند شما اینجاست و می‌توانید برای تحویل گرفتن پیکر مراجعه کنید”.

این منبع در ادام اعلام کرد پزشکان بیمارستان ارتش به خانواده عبدی گفته‌اند که پیمان عبدی در اثر برخورد جسم سخت به سرش جانش را از دست داده است.

با این حال نهادهای امنیتی با تحت فشار قرار دادن خانواده عبدی ضمن هشدار نسبت به هرگونه رسانه‌ای کردن این موضوع به آنها گفته‌اند که پیمان عبدی در حین خوردن غذا در بازداشتگاه لقمه در گلوی‌اش گیر کرده و جانش را از دست داده است.

این منبع که به دلایل امنیتی هویتش نزد هه‌نگاو محفوظ است در ادامه گفت: ” پیمان عبدی روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ (۲ ژانویه ۲۰۲۴) توسط نیروهای اداره آگاهی کرمانشاه در یکی از خیابان‌های این شهر بازداشت و همان شب در اثر شکنجه و ضرب شتم به کُما رفته و به بیمارستان ارتش منتقل شده است.”

قابل ذکر است که که خانواده عبدی طی ۸ روزی که پیمان عبدی بازداشت و یا در بیمارستان در کُما بوده هیچ اطلاعی از سرنوشت وی نداشته و پیگیری‌های آنها در اینباره بی‌نتیجه مانده بود تا اینکه روز سه‌شنبه از بیمارستان ارتش با آنها تماس گرفته شده و از مرگ فرزندشان مطلع شده‌اند.

هه‌نگاو مطلع شده است که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه پس از اخذ تعهد کتبی از خانواده عبدی مبنی بر عدم رسانه‌ای کردن این موضو پیکر پیمان عبدی را به آنها تحویل داده‌اند.

همچنین، مقامات امنیتی اعلام کرده‌اند که دلیل بازداشت وی درگیری با ماموران بوده، اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده‌اند. این عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق، به نگرانی‌ها در خصوص ماهیت و قانونی بودن بازداشت و روند برخورد با وی دامن می‌زند.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۱ زندانی در زندان‌های ایران زیر شکنجه جانشان را از دست داده‌اند که ۸ نفر از آنها زندانیان کُرد بوده‌اند.

هه‌نگاو؛ چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت مرتضی حدیدی

خبرگزاری هرانا – مرتضی حدیدی شهروند اهل شهرستان لردگان علیرغم گذشت ده روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بیخبری از سرنوشت ...