۱۴۰۲ مرداد ۹, دوشنبه

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت سه عضو یک خانواده اهل مهاباد و متهم نمودن یکی از آنها به محاربه

هه‌نگاو مطلع شده که سعادت تاشکه، مولود آتشبار و یوسف آتشبار، سه عضو یک خانواده اهل مهاباد از دو ماه پیش توسط نیروهای حکومتی در این شهرستان بازداشت شده و کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. جان یوسف آتشبار با اتهام انتسابی “محاربه” در معرض خطر قرار دارد و هیچگونه اطلاعی از سرنوشت برادر و همسر برادرش، مولود آتشبار و سعادت تاشکه در دست نیست.
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، مولود آتشبار، ٤٠ ساله و همسر وی، سعادت تاشکه مدت ٦٣ روز است که توسط نیروهای حکومتی در محل کارشان در یک مزرعه حومه مهاباد بازداشت شده و تاکنون هیچگونه اطلاعی از وضعیت سلامت، مکان و شرایط نگهداری آن‌ها در دسترس قرار نگرفته است.
به گفته یک منبع مطلع، مولود آتشبار به منظور مداوای بیماری اختلال سیستم عصبی همسرش، سعادت تاشکه، حدود هفت سال پیش به ترکیه مهاجرت کرده بودند. این زوج بعدها به اقلیم کُردستان نقل مکان کرده و با قطع امید از فرآینده درمان، بار دیگر به ایران بازگشته و در یک باغ نزدیک مهاباد مشغول کار شدند.
این منبع افزود: “سعادت تاشکه و مولود آتشبار در طول مدت دو ماه و یک روز گذشته هیچگونه ملاقات یا حتی تماس تلفنی با خانواده نداشته و نگرانی درباره سلامتی جانی آن‌ها کاملا جدی است.”
همچنین، یوسف آتشبار، ٤٣ ساله و برادر مولود آتشبار نیز، از ٦٠ روز قبل توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده و تنها در دو مورد تماس تلفنی کوتاه از بازداشت و انتقال خود به بازداشتگاه نهادهای حکومتی در ارومیه خبر داده است.
یوسف آتشبار که پدر سه فرزند دختر است و در تعمیرگاه موتور مشغول بوده، تحت شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده و بر این اساس این اعترافات اجباری، به “عضویت در گروه‌های تندرو” و “محاربه” متهم شده است.
نهادهای حکومتی خانواده یوسف و مولود آتشبار را تهدید کرده و خواهان تحویل یک برادر دیگرشان، به نام مراد آتشبار شده‌اند که در حال حاضر در خارج از ایران به سر می‌برد.
یوسف آتشبار، روز دوشنبه ٨ خرداد ماه ١٤٠٢، در حین بازگشت از تعمیرگاه محل کار خود توسط نیروهای حکومتی بازداشت و به بازداشتگاه نهادهای امنیتی در ارومیه منتقل شده است.
مولود آتشبار و همسرش، سعادت تاشکه نیز، در روز جمعه ۵ خرداد ماه سال جاری در مزرعه محل کار خود واقع در حومه مهاباد بازداشت شده و تاکنون از سرنوشت و محل نگهداری و همچنین اتهامات انتسابی علیه آن‌ها، هیچگونه اطلاعی در دسترس خانواده قرار نگرفته است.

هه‌نگاو؛ شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت مرتضی حدیدی

خبرگزاری هرانا – مرتضی حدیدی شهروند اهل شهرستان لردگان علیرغم گذشت ده روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بیخبری از سرنوشت ...