۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

پس از ۸ روز؛ آزادی یک جوان بلوچ از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در مشهد

یک جوان بلوچ که از ترمینال مشهد توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، پس از هشت روز آزاد شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، یک جوان بلوچ پس از هشت روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در مشهد آزاد شد.

هویت این جوان بلوچ “عمر قنبرزهی خیل” فرزند لال میر اهل زاهدان و ساکن چابهار عنوان شده است.

آقای قنبرزهی در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ که جهت خرید سیسمونی نوزاد برای دستفروشی در چابهار و کنارک به مشهد رفته بود توسط نیروهای اطلاعات سپاه در ترمینال این شهر بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

این جوان بلوچ پس از دو روز، در یک تماس چند ثانیه ای به خانواده از بازداشت خود خبر داده بود.

یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: “نیروهای اطلاعات سپاه دلیل بازداشت وی را حضور در اعتراضات روزهای جمعه در زاهدان عنوان کرده و عمر در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مورد آزار و اذیت و هتک حرمت توسط نیروهای نظامی قرار گرفته است.”

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۲ کمپین فعالین بلوچ، مجموعا ۳۰۵ گزارش بازداشتی به دست کمپین رسیده است که این گزارشات به دو دسته قبل از جنبش «ماهو بلوچ» و بعد از آن تقسیم بندی شده است. پس از رسانه ای شدن خبر تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک کودک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو، اعتراضات در مناطق مختلف بلوچستان برپا شد و همزمان با اعتراضات سراسری، تعدادی بازداشتی ها به یکباره افزایش پیدا کرد. در مجموع ۳۰۷ شهروند بلوچ در سال ۲۰۲۲ میلادی توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.

کمپین فعالین بلوچ،  ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت مرتضی حدیدی

خبرگزاری هرانا – مرتضی حدیدی شهروند اهل شهرستان لردگان علیرغم گذشت ده روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بیخبری از سرنوشت ...