۱۴۰۱ مهر ۷, پنجشنبه

اعتراضات در ایران؛ گزارش تکمیلی از جان باختن یاسین جمال زاده

خبرگزاری هرانا – پیشتر نام یاسین جمال زاده به عنوان یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری شهریور امسال در شهرستان رضوانشهر منتشر شده بود. هرانا به اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه مرگ از جمله ویدیویی از آخرین صحنه های حیات وی و گزارشات از فشار نهادهای امنیتی بر خانواده این شهروند دست پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاسین جمال زاده روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه در جریان اعتراضات در رضوانشهر به ضرب گلوله کشته شد.

یاسین جمال زاده، متولد ۱۳۷۳، پدر دو دختر خردسال دوقلو، کارگر گچ کار و ساکن بخش شاندرمن از توابع شهرستان ماسال بود که برای شرکت در اعتراضات به رضوانشهر رفته بود. به گفته یک منبع مطلع شلیک به او توسط ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی صورت گرفته و گلوله به قفسه سینه وی (زیر قلب) اصابت کرده است.

پیکر این شهروند جهت دفن به روستای سیاهدوله از توابع بخش شاندرمن منتقل شده و در کنار مزار شماری از اعضای خانواده به خاک سپرده شده است.

یک منبع آگاه در خصوص فشار نهادهای امنیتی به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “خانواده اش ساکن شهر کوچکی هستند که فشار نهادهای امنیتی را بر روی آنها چند برابر میکند. خودش هم اصلا به همین دلیل برای شرکت در اعتراضات به رضوانشهر رفته بود چون فضایی برای برگزاری تجمع در محل زندگی ندیده بود. اکنون خانواده و سایر بستگان به شدت تحت فشار نهادهای امنیتی به ویژه اداره اطلاعات هستند.”

این منبع در خصوص لحظات جان باختن آقای حمال زاده افزود: “حتی لحظه مرگش هم غریبانه بود. اگر فیلمش را ببینید همه شوکه شده اند و هیچکس نمیداند چکار کند. لحظه آخر حتی انگار خودش سعی میکند تا بلند شود.” میتوانید ویدئوی ذکر شده را در انتهای این گزارش مشاهده کنید.

اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و تا تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۱ در دست کم ۸۵ شهر و ۱۸ دانشگاه از ۲۹ استان کشور گسترش یافت. این اعتراضات که کماکان ادامه دارد تاکنون به بازداشت صدها نفر و کشته و زخمی شدن دهها معترض از جمله کودکان منجر شده است.
رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی با متهم کردن متهمان به اعمال خشونت اعترافات اجباری تعدادی از بازداشت شدگان را منتشر کردند. همینطور حکومت ایران اینترنت را در سطح کشور در بخش خانگی و تلفن های همراه مختل کرد.

خبرگزاری هرانا –06.07.1401

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

یک شهروند در شهرستان راسک بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، مسلم پرنداخ، شهروند اهل شهرستان راسک توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت و به مکان...