۱۴۰۱ مرداد ۶, پنجشنبه

اذیت و آزار و ایجاد محدودیت در ملاقات و تماس تلفنی زندانی سیاسی هاشم خواستار

مسئولان زندان مشهد با اذیت و آزار و ایجاد محدودیت باعث ایجاد تشنج و تشدید فشار بر زندانی سیاسی هاشم خواستار می شوند.


کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۵ مردادماه ۱۴۰۱، زندانی سیاسی سیدهاشم خواستار محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با اذیت و آزار و ایجاد محدودیت در ملاقات و تماس تلفنی مواجه است.

به گفته یک منبع مطلع امروز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱، یکی از زندانبانان حین ملاقات زندانی سیاسی هاشم خواستار برای این زندانی سیاسی مزاحمت بوجود آورده و وسط ملاقات او را جابجا کرده است.

این مزاحمت ها جدید نیست و در ماهها و هفته های گذشته نیز تکرار شده است.

این منبع گفت: «آقای هاشم خواستار هم اکنون در بند ۶/۱ محبوس است. وی را طوری به محل ملاقات می برند که نتواند هیچ زندانی دیگری را ببیند. ارتباط او را با زندانیان دیگر قطع کرده اند. حتی اجازه ندارد که با یک زندانی دیگر احوالپرسی کند. آقای هاشم خواستار را با یک نفر مامور مخصوص از بند ۶/۱ به محل ملاقات آورده، در دورترین کابین به او ملاقات می دهند و تنها او را برمی گردانند.»

این منبع از محدودیت های دیگر برای تماس تلفنی خبر داده و گفت:« تماس تلفنی آقای خواستار با خانواده، مشروط به حضور مامور مخصوصی حین تماس با خانواده است. اگر این مامور حضور نداشته باشد، به او اجازه تماس نمی دهند. در حالیکه هر زندانی حق تماس روزانه با خانواده را دارد.»

به گفته منبع دیگری وضعیت بند ۶/۱ به دلیل فشارها و امر و نهی های زندانبانان متشنج و زندانیان تحت فشار قرار دارند.
درباره سید هاشم خواستار:
آقای هاشم خواستار یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴، با مضمون استعفای خامنه‌ای و واگذاری حاکمیت است. وی به همراه برخی دوستانش روز ۲۰ مرداد ۹۸ به حمایت از جانباز آزاده دکتر جعفری که به جرم انتقاد به شرایط موجود به۱۳ سال زندان محکوم شده بود جلوی دادگاه خیابان ساجدی جمع شدند تا جهت اعتراض به این حکم ظالمانه تجمعی آرام برگزار کنند هنوز جمع نشده بودند که ۱۴ نفر از آنها که تازه به محل رسیده بودند بوسیله اداره اطلاعات مشهد بازداشت شدند.

این ۱۴نفر را مدت زیادی در زندان انفرادی اطلاعات محبوس کرده و اواخر بهمن ۹۸ به زندان وکیل آباد مشهد منتقل کردند. بعد از بازجویی وبازپرسی های طولانی اولین دادگاهشان ۲۸ دیماه ۹۸ درشعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری برگزار شد.

در این دادگاه سیدهاشم خواستار به ۱۶ سال زندان و۳سال ممنوع الخروجی وسه سال تبعید به نیک شهر دراستان سیستان و بلوچستان محکوم شد.

آخرین دادگاه فرمایشی ۵تیرماه ۹۹ در شعبه ۱۴۹ دادگاه کیفری ۲ خیابان دروازه طلایی مشهد به ریاست «قاضی هادی رحیم آبادی» برگزار شد. در این دادگاه دو اتهام به آنها وارد دانستند؛ «اخلال درنظم وآسایش عمومی» و «تشویش اذهان عمومی ونشر اکاذیب»

در نتیجه در مورد اول برای هر نفر یکسال حبس و۷۴ ضربه شلاق وبرای مورد دوم نیز هر نفر به ۷۴ ضربه شلاق و یکسال حبس محکوم شدند.

این مجازات برای آقای خواستار ۳ سال تعلیق شده است.

قابل ذکر است که آقای هاشم خواستار در زمان بازپرسی وبازجویی اجازه داشتن وکیل نداشته و در دادگاه، وکالت آقای خواستار را آقای محمدحسین آقاسی و غلامحسین دوستعلی مکی برعهده داشتند.

گفتنی است در هر سه دادگاهی که برای آقای هاشم خواستار برگزار شد در پرونده ایشان نوشته شده است که «به علت عجز از تودیع وثیقه فعلا در زندان هستند» در حالیکه خانواده ایشان اعلام کردند که آمادگی گذاشتن وثیقه برای آزادی ایشان را دارند.

آقای آقاسی از دادگاه درخواست کرد که ایشان را به قید وثیقه آزاد کنند اما «قاضی» منصوری گفت اصلا حرف آزادی را هم نزنید و بازپرس هم گفته بود من اجازه این که به قید وثیقه آنها را آزاد کنم ندارم، در دادگاه قاضی تصمیم خواهد گرفت که آنها را به قید وثیقه آزاد کند یا نه!

جوانه‌ها ۵ مرداد ۱۴۰۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

بانه؛ تیراندازی نیروهای نظامی منجر به جان باختن یک کولبر شد

خبرگزاری هرانا – امروز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی سورکیو واقع در شهرستان بانه، جان خ...