۱۴۰۱ خرداد ۲۸, شنبه

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی اسکندر لطفی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

 


اسکندر لطفی، عضو بازداشتی هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، علیرغم گذشت ۴۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند دو-الف زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۱، اسکندر لطفی، عضو بازداشتی هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، با گذشت ۴۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می برد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای لطفی، در تماس با هرانا عنوان کرد: «هم اکنون اسکندر لطفی در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند ۲ الف زندان اوین نگهداری می شود. دلیل این انتقال برای ما هم مشخص نیست چون که سایر معلمین معترض همگی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده و در بازداشتگاه این نهاد هستند چرا آقای لطفی را نهادی موازی بازداشت کرده؟»
این منبع همچنین افزود: «آقای لطفی همچنین از اتهامات مطروحه علیه خود بی خبر است. چندی پیش صالح نیکبخت، وکیل دادگستری جهت تقبل وکالت پرونده وی به مرجع قضایی مربوطه مراجعه کرده بود. مقامات مسئول اما مانع اخذ این پرونده از جانب آقای نیکبخت شدند و در توجیه این ممانعت به وی گفتند که “شما از وکلای خودی ما نیستی” و اجازه تقبل چنین پرونده ای را به شما نخواهیم داد.»
اسکندر لطفی به همراه تنی دیگر از فعالان صنفی به نام مسعود نیکخواه در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از لحظه بازداشت اعتصاب غذا کردند. مسعود نیکخواه در تاریخ ۲۱ اردیبهشت امسال با تودیع قرار کفالت از زندان مریوان آزاد و یک روز بعد مجددا بازداشت شد. آقای لطفی نیز چند روز بعد به اعتصاب غذای خود پایان داد.

اسکندر لطفی مجددا در تاریخ ۹ خردادماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بازداشت خود و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری دست به اعتصاب غذا زد. وی در اواسط همان ماه در یک تماس تلفنی با خانواده خود، از پایان اعتصاب غذای خود  اطلاع داد.

هرانا در تاریخ ۱۹ خردادماه امسال طی گزارشی از ارجاع پرونده اسکندر لطفی به دادسرای اوین خبر داده بود.

آقای لطفی پیشتر طی تماسی که در تاریخ ۱۶ خردادماه با خانواده داشت عنوان کرده بود: “روز پنج شنبه ۱۲ خرداد به او گفته شده سه روز دیگر از زندان سنندج به مریوان منتقل خواهد شد و پس از طی تشریفات قضایی و وثیقه گذاری آزاد می شود. در حالی که این وعده تا کنون به مرحله عمل در نیامده است.”

پیشتر تلویزیون دولتی ایران با انتشار گزارشی بازداشت دو تبعه فرانسوی را به تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور نسبت داده و اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی، از فعالین صنفی معلمان را با این دو نفر مرتبط دانسته بود. گزارشی که با واکنش فعالین صنفی معلمان و انتشار چندین بیانیه از سوی آنان در محکومیت این اقدام مواجه شد.

اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

یک شهروند در شهرستان راسک بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، مسلم پرنداخ، شهروند اهل شهرستان راسک توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت و به مکان...