۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

احتمال اجرای حکم اعدام یک زندانی عرب در زندان شیبان اهواز

 


استان‌وایر- منابع حقوق بشری در خوزستان از خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام یک زندانی محبوس در زندان شیبان اهواز خبر داده‌اند.

بنا برگزارش‌های رسیده، «ماجد عموری» زندانی ۲۳ ساله اهوازی روز شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ به قرنطینه زندان شیبان منتقل شده است.

حکم اعدام این زندانی توسط دادگاه انقلاب اهواز و به اتهام قتل یک مامور نیروی انتظامی و به هنگام ممانعت از بازداشت برادر نوجوانش «رسول عموری» به  قصاص نفس (اعدام) صادر شده است.

ماجد عموری از اهالی شهرستان رامشیر در سال ۱۳۹۷ هنگامی که ماموران نیروی انتظامی برای بازداشت برادرش مراجعه کرده بودند، با آن‌ها درگیر شد و در جریان این درگیری یک افسر نیروی انتظامی به نام «نويد حقيقت‌شناس» به قتل رسید.

فعالان حقوق بشر و مخالفان با صدور مجازات مرگ در ایران ضمن تاکید بر تعیین مجازات متناسب با جرم نسبت به قانون قصاص در ایران انتقاد کرده و بر این باورند که اعدام، نه تنها مجازاتی بازدارنده نیست؛ بلکه موجب بازتولید چرخه خشونت در جامعه می‌شود.

مجازات اعدام در قوانین جمهوری اسلامی از سنت، مقررات اسلامی و منابع فقهی شیعه نشات می‌گیرد.

مجازات قتل عمد در جمهوری اسلامی از نظر قانونی، به‌جز موارد استثنایی در صورتی که ولی دم از تقصیر محکوم نگذرد و او را نبخشد، «قصاص نفس» یا همان اعدام است.

مخالفان این مجازات از اینکه  جمهوری اسلامی مسئولیت اجرای حکم را به خانواده مقتول واگذار می‌کند و از این راه شانه از زیر بار مسئولیتی که در دیگر کشورها بر عهده قوه قضاییه است، خالی می‌کند، انتقاد می‌کنند.

جمهوری اسلامی اما علاوه بر احکام شرعی از مجازات «قصاص نفس» برای اعدام مخالفان سیاسی-عقیدتی خود نیز استفاده می‌کند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

فرحناز نیکخو به ده سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – فرحناز نیکخو که در بند زنان زندان اوین محبوس است، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی به تحمل ده سا...