۱۴۰۰ دی ۱۶, پنجشنبه

بازجویی از مسافران ایرانی در زمان ورود به ایران

 

در حالی‌ که ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه او، بارها اعلام کرده‌اند که ایرانیان خارج از کشور برای ورود به ایران منعی ندارند و می‌توانند بدون نگرانی به کشور بازگردند، گزارش‌های رسیده به پایگاه خبری رویداد ۲۴ حاکی از آن است که از چند ماه پیش، مسافران پروازهایی که از اروپا به ایران می‌آیند،، در بدو ورود با نوعی «بازجویی» یا «خود اظهاری» مواجه می‌شوند. 

یکی از مسافران ایرانی که به‌تازگی با همسرش از هلند به ایران آمده‌ است، می‌گوید که هنگام ورود به ایران، پس از کنترل گذرنامه و درج مهر ورود، فردی که بیسیم در دست داشته، او و همسرش را به اتاقی هدایت کرده و از آنان خواسته است که فرمی را پر کنند. به گفته این شهروند ایرانی-هلندی، در این فرم اطلاعاتی مثل اسم، آدرس، محل سکونت، تحصیلات، شغل، درآمد و تاریخ ورود و خروج پرسیده شده است. به گفته او، در اتاق مذکور غیر از آن‌ها حدود ۱۰ نفر دیگر از مسافران نیز حضور داشتند و مشغول پر کردن فرم بودند.

مسافر دیگری که از آلمان به ایران آمده، نیز از تجربه مشابه خود سخن گفته و اضافه کرده است که اغلب، افراد دو تابعیتی باید به این سوالات پاسخ دهند اما پیگیری‌های پایگاه خبری رویداد ۲۴ حاکی از آن است که فقط افراد دوتابعیتی یا پناهنده‌ها هدف فرم‌های خود اظهاری نبوده‌اند و از افرادی که اقامت برخی کشور‌ها را داشته‌اند هم سوال شده است.

در واکنش به این موضوع، روابط عمومی فرودگاه خمینی اعلام کرد که این مسئله به فرودگاه هیچ‌‎ ارتباطی ندارد و «امنیتی» است. در ادامه توضیح این اداره کل آمده است: «گاهی پیش می‌آید که در یک پرواز یکی از مسافران پناهنده بوده است یا مسئله امنیتی دارد. در این موارد، نیرو‌های امنیتی برای اینکه آن مسافر شک نکند، از همه مسافران پرواز بازجویی می‌کنند تا همان یک نفر را گیر بیندازند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

زندان سقز؛ یک زندانی جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد

خبرگزاری هرانا – یک زندانی در زندان سقز که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه جهت اجرای حکم به ...