۱۴۰۰ آذر ۳, چهارشنبه

زندان رجایی شهر کرج؛ آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم زندانی اعدام شد

 

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز چهارشنبه ۳ آذرماه، حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک_مجرم، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد. این زندانی روز گذشته جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود. اجرای این حکم علیرغم ابهامات جدی در پرونده و موج جهانی درخواست توقف آن صورت گرفته است.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز چهارشنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۰، حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک_مجرم زندانی، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد.

این زندانی روز گذشته جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و به خانواده او گفته شده بود که برای ملاقات آخر به زندان مراجعه کنند. اجرای این حکم علیرغم ابهامات جدی در پرونده و موج جهانی درخواست توقف آن صورت گرفته است. مرکز رسانه قوه قضاییه نیز صبح امروز از اجرای حکم اعدام این زندانی خبر داده است.

شب گذشته ساعاتی پیش از اجرای حکم اعدام سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به انتقال ناگهانی آرمان عبدالعالی به سلول انفرادی، ضمن ابراز خشم خواستار صدور دستور توقف این حکم از علی خامنه‌ای شده بود.

در تاریخ ۱۹ مهرماه وکلای سابق و کنونی آرمان عبدالعالی نیز با انتشار نامه ای به ریاست قوه قضاییه ضمن ابراز نگرانی از اجرای قریب الوقوع این حکم خواستار صدور دستور توقف اجرای حکم مذکور شدند.

پیشتر نیز عفو بین الملل با اشاره به قریب الوقوع بودن اجرای این حکم، خواستار توقف آن شد و نوشت: مقامات ایران با محکوم کردن افراد زیر ۱۸ سال به اعدام، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

اواخر تیرماه سال جاری وکیل اولیای دم این پرونده، از ارجاع پرونده آرمان عبدالعالی، جهت اجرای حکم اعدام به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران خبر داده بود.

پیشتر حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک_مجرم که از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، برای بار دوم در دیوان عالی کشور تایید شد. آرمان در جلسه دادگاه منکر قتل غزاله شده و گفته بود: “من آن زمانی بچه بودم. اشتباهات زیادی کردم، اما قتلی مرتکب نشده ام”. آقای عبدالعالی، پیشتر به دنبال صدور قرار قبولی اعاده دادرسی، در تاریخ ۲۲ شهریور سال ۹۹، در شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و مجددا به اعدام محکوم شد.

پیشتر وکیل متهم با توجه به اینکه جسد مقتول پیدا نشده و همچنین با طرح این موضوع که خانواده غزاله چند ماه بعد از ماجرای قتل دخترشان از دانشگاه برای وی مرخصی تحصیلی گرفته بودند، موکلش را بی‌گناه دانست و درخواست اعاده دادرسی داد و در نهایت این درخواست از سوی قضات دیوان عالی کشور پذیرفته شد.

این درحالی است که پدر و مادر غزاله درباره موضوع گرفتن مرخصی تحصیلی برای دخترشان گفته بودند: “با توجه به اینکه هیچ سرنخی از جسد دخترمان پیدا نکردیم و امید داشتیم شاید دخترمان زنده باشد، با همین تصور از دانشگاهش یک ترم مرخصی گرفتیم”.

آرمان عبدالعالی متهم است در سال ۹۲ در حالی که کمتر از ۱۸ سال داشته، دوست دخترش غزاله شکور را به قتل رسانده است. گفته می‌شود او پس از بازداشت و در مراحل بازجویی به قتل غزاله اعتراف کرده و گفته بود “من بخاطر عشق زیادی که به غزاله داشتم و او از ازدواج من با خودش امتناع می‌کرد، او را هل دادم و غزاله به قتل رسید”. اما آرمان عبدالعالی بعد از آن اعتراف می‌کند که چنین کاری نکردم و منکر قتل می‌شود.

پس از طی مراحل پرونده و در حالی که غزاله همچنان ناپدید است و پیکر او نیز پیدا نشده، دادگاه آرمان را به اعدام محکوم کرد و پرونده به دیوان عالی کشور و سپس به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده می‌شود و نهایتا پس از شش سال حکم اعدام آرمان در دیوان عالی کشور تایید شد.

اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در ارتباط با این خبر به هرانا گفت: استفاده از مجازات اعدام برای جرائم ارتکابی توسط نوجوانان زیر هجده سال صراحتاً بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر ممنوع است. بنابراین ادامه صدور و اجرای چنین احکامی از سوی ایران نقض آشکار حق حیات است. مجموعه فعالان حقوق بشر از جامعه بین المللی می خواهد که ادامه استفاده ایران از مجازات اعدام برای نوجوانان را در همه موارد محکوم کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (۸ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۶۶ شهروند اعدام شدند و ۹۰ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۳ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

یک زندانی در زندان اردبیل اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر به اعدام محکوم ش...