۱۴۰۰ خرداد ۲۴, دوشنبه

حکم اعدام علی ارژنگی


ردیف مرگ مجرم نوجوان علی ارژنگی پس از اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری شد

 حقوق بشر ایران (حقوق بشر)  12 ژوئن 2021: علی ارژنگی ، مجرم نوجوان اعدام پس از اقدام به خودکشی در زندان مرکزی اردبیل به بیمارستان فاطمی منتقل شد.


 "تلاش برای خودکشی علی ارژنگی ممکن است آخرین تلاش وی برای شنیدن صدای وی توسط جامعه جهانی باشد.  صدایی که می گوید ، من می خواهم زندگی کنم.  من امیدوارم که رسانه ها و جامعه جهانی صدای علی را بشنوند و برای نجات جان او کاری انجام دهند. "گفت محمود امیری مقدم ، مدیر حقوق بشر ایران.


 براساس اطلاعات به دست آمده توسط حقوق بشر ایران ، علی ارژنگی ، مجرم نوجوان در معرض اعدام ، صبح امروز ، 12 ژوئن ، در زندان مرکزی اردبیل اقدام به خودکشی کرد.


 به علی ارژنگی که به جرم قتل متهم به ارتکاب در 17 سالگی به اعدام محکوم شد ، تا 21 مه به او مهلت داده شد تا دیه (دیه) تعیین شده توسط خانواده مقتول را بیاورد.  پس از آنکه خانواده وی نتوانستند مبلغ تعیین شده توسط خانواده مقتول را تأمین کنند ، مهلت مقرر تا پایان ماه جولای تمدید شد.


 یک منبع مطلع به IHR گفت: "علی ارژنگی سعی کرد قبل از اجرای حکم اعدام ، با بریدن گردن و رگهای خود به زندگی خود پایان دهد.  مقامات زندان وی را به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل کردند و اکنون در شرایط وخیمی به سر می برد و 45 بخیه دارد. "


 علی ارژنگی فردکوجه بیگلو کودک بزهکاری است که چهار سال پیش دستگیر شد و همچنان در زندان جوانان زندان مرکزی اردبیل در معرض اعدام است.


 علی ارژنگی چهار سال پیش دستگیر شد و در بند نوجوانان زندان اردبیل در معرض اعدام بود.  IHR پیشتر پیام صوتی خود را از زندان منتشر كرد و در آنجا تقاضای كمك كرد زیرا مادر معلولش قادر به تأمین دیه 1 میلیارد تومانی تعیین شده توسط خانواده مقتول نبود.


 منابع آگاه قبلاً به IHR گفته بودند كه علی و وكیل وی در دفاع از خود در دادگاه دفاع از خود را مطرح كرده و معتقدند كه وی بی گناه است.  به گفته این منابع ، معلوم شد که علی از نظر روانی کاملاً از نظر پزشکی قانونی بالغ بوده و توسط شعبه سه دادگاه کیفری ، دادگاه کودک و نوجوان به اعدام محکوم شده است که دادگاه عالی آن را تأیید کرد.


 طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید ، مصوب 1392 ، "در موارد جرایمی که مجازات حد یا قصاص دارند ، اگر افراد بالغ زیر هجده سال از ماهیت جرم ارتکابی یا منع آن مطلع نشوند ، یا اگر وجود داشته باشد  عدم اطمینان در مورد رشد کامل ذهنی آنها ، با توجه به سن آنها ، به مجازات های مقرر در این فصل محکوم می شوند. "  تبصره ماده به قضات قدرت تعیین ظرفیت روانی متهم را می دهد: "دادگاه می تواند نظر پزشك قانونی را جویا شود یا برای ایجاد رشد كامل ذهنی به هر روش دیگری كه مناسب بداند متوسل شود."


 ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که هنوز مجازات اعدام را برای بزهکاران نوجوان اجرا می کند.  میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که جمهوری اسلامی آن را امضا کرده است ، صدور و اجرای مجازات اعدام را برای جرایمی که توسط فردی زیر 18 سال انجام شده است ، منع می کند.


 کنوانسیون حقوق کودک ، که جمهوری اسلامی نیز یکی از امضاکنندگان آن است ، صراحتاً بیان می دارد که "برای مجازات اعدام و حبس ابد بدون امکان آزادی ، برای جرائمی که توسط افراد زیر هجده سال انجام شده است ، مجازات نخواهد شد."


 با این حال ، طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط IHR و سازمان های بین المللی حقوق بشر ، جمهوری اسلامی مسئول بیش از 70 درصد از اعدام های مجرمین نوجوان در 30 سال گذشته است.  آمار IHR همچنین نشان می دهد که حداقل 63 مجرم نوجوان در ایران طی 10 سال گذشته اعدام شده اند که حداقل شش نفر در سال 2018 و چهار نفر در سال 2019 اعدام شده اند.


 با توجه به وضعیت امنیتی و سرکوب فعالان جامعه مدنی و ارتباط محدود با زندانیان ، به احتمال زیاد تعداد اعدام های نوجوانان بسیار بیشتر از موارد ثبت شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات خود را ارسال کنید

بانه؛ تیراندازی نیروهای نظامی منجر به جان باختن یک کولبر شد

خبرگزاری هرانا – امروز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی سورکیو واقع در شهرستان بانه، جان خ...