۱۴۰۳ شهریور ۳۰, جمعه

یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – روز جاری، خلیل اصغری، شهروند ساکن دیواندره توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، یک شهروند در دیواندره بازداشت شد.

هویت وی، خلیل اصغری، فرزند نامیق و اهل دیواندره گزارش شده است.

بنابر این گزارش، بازداشت آقای پیرانی، امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی در محل کار او صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

کلیپ صدای زندانیان باشیم، شکیلا منفرد، فعال مدنی و زندانی سیاسی

کلیپ صدای زندانیان باشیم، شکیلا منفرد، فعال مدنی و زندانی سیاسی

۱۴۰۳ شهریور ۲۸, چهارشنبه

ارومیه؛ بازداشت و بی خبری از سرنوشت امیرمحمد ایراندگانی، کودک ۱۶ ساله بلوچ

یک کودک ۱۶ ساله بلوچ با هویت امیرمحمد ایراندگانی، اهل خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای اداره اطلاعات در ارومیە بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زاهدان منتقل شدە و با گذشت چند روز اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست.

بر اساس گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳(١٤سپتامبر ٢٠٢٤)،  یک کودک ۱۶ ساله بلوچ با نام امیرمحمد ایراندگانی، اهل و ساکن روستای زیرکیک ایرندگان واقع در شهرستان خاش،  توسط نیروهای اداره اطلاعات در ارومیە بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زاهدان منتقل شد و با گذشت چند روز اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست.

به نوشته کمپین فعالین بلوچ، این کودک، توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل یکی از نزدیکان خود در ارومیه بازداشت شدە است.

تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و سرنوشت این کودک در دسترس نیست.

هه‌نگاو؛ چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

بلبان‌آباد؛ بازداشت سینا محمدی دانشجوی دانشگاه کُردستان

سینا محمدی شهروند کُرد اهل بخش بلبان‌آباد شهرستان دهگلان (دیولان) و دانشجوی دانشگاه کُردستان با توسل به خشونت توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ساعت ۴ بامداد روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ (۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴)، نیروهای اداره اطلاعات با هجوم به منزل خانوادگی سینا محمدی در شهر بلبان‌آباد (بلواناوا) با توسل به خشونت و ضرب و شتم فیزیکی وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

قابل ذکر است که، سینا محمدی ۲۴ ساله، دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه کُردستان در شهر سنندج (سنه) می‌باشد.

تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده، سرنوشت و محل نگهداری سینا محمدی در دسترس نیست

هه‌نگاو؛ چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

۱۴۰۳ شهریور ۲۷, سه‌شنبه

یک زندانی در الیگودرز از چوبه دار نجات یافت

خبرگزاری هرانا – یک زندانی در الیگودرز که پیشتر بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، یک زندانی محکوم به اعدام در الیگودرز از چوبه دار نجات یافت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان الیگودرز گفت: با تلاش صلح‌یاران، بزرگان و ریش‌سفیدان الیگودرز و دزفول پس از گذشت چهار سال از وقوع یک قتل در دزفول، امروز خانواده مقتول رضایت خود را اعلام کردند و فرد متهم به قتل، از مجازات اعدام رهایی یافت.

جعفر گودرزی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، این سومین صلح و سازش و رضایت خانواده‌ها برای رهایی محکومان از مجازات اعدام در الیگودرز بوده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۶/۲۴

۱۴۰۳ شهریور ۲۵, یکشنبه

یک زندانی در زندان قزوین اعدام شد

خبرگزاری هرانا – حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان قزوین به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه، یک زندانی در زندان قزوین اعدام شد.

هویت وی، کیومرث علائی، ۴۰ ساله و پدر یک فرزند، گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، آقای علائی سه سال پیش از بابت اتهام قتل بازداشت و سپس توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۶/۲۴

گزارشی از اجرای حکم اعدام یک زندانی کُرد در زندان کرمانشاه

اواسط هفته گذشته حکم اعدام یک زندانی کُرد و اهل کنگاور با هویت مصطفی فشی که پیشتر از بابت قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در زندان دیزل آباد کرمانشاه (زندان مرکزی) اجرا شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه روز سەشنبە ٢٠ شهریور ١٤٠٣(١٠ سپتامبر ٢٠٢٤)، حکم اعدام یک زندانی کُرد به نام مصطفی فشی ۳۵ ساله، پدر یک فرزند اهل روستای”فش” از توابع شهرستان کنگاور، در زندان دیزل آباد کرمانشاه (زندان مرکزی) به اجرا درآمد.

به گفته منابع هه‌نگاو، مصطفی فشی دو ۱۸ ماه پیش بابت اتهام قتل عمد بازداشت و توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعدام این زندانی تا زمان تنظیم این خبر در رسانه‌های حکومتی به ویژه رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است.

هه‌نگاو؛ شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳

۱۴۰۳ شهریور ۲۳, جمعه

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام سعید مینایی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام سعید مینایی، فعال ترک (آذربایجانی)، در شعبه‌ ۱۵ دادگاه‌ انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام سعید مینایی، فعال ترک (آذربایجانی) برگزار شد.

در جریان این جلسه که روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ در شعبه‌ ۱۵ دادگاه‌ انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، این متهم سیاسی از بابت اتهام انتسابی “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ارائه آخرین دفاع از خود پرداخت. آقای مینایی اتهام وارده و مصادیق آن را رد کرده است.
سعید مینایی، در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲، پس از حضور در اداره اطلاعات شهرستان بناب بازداشت شد. وی پس از چندی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی در تبریز به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۴۰ زندان اوین انتقال یافت. او پس از ۱۶ روز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ این زندان منتقل شد.

نهایتا این فعال ترک (آذربایجانی) در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

سعید مینایی دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه دولتی قم، پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه برخوردهای قضایی را داشته است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۶/۲۲

اطلاعیه ۱۶۰۱ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع روز جهانی خودکشی

۱۴۰۳ شهریور ۲۱, چهارشنبه

زندان اوین؛ کاظم علی نژاد در اعتراض به عدم رعایت تفکیک جرائم خودسوزی کرد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته، کاظم علی نژاد، زندانی سیاسی در اعتراض به تراکم بالای جمعیت در زندان اوین و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، دست به خودسوزی زد. آقای علی نژاد امروز از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کاظم علی نژاد، زندانی سیاسی در زندان اوین دست به خودسوزی زد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه، آقای علی نژاد در اعتراض به تراکم بالای جمعیت در زندان و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، با استفاده از الکل دست به خودسوزی زد. او که از ناحیه کمر، پهلو و دست دچار سوختگی شده است، به بیمارستان منتقل شده و ظهر امروز به زندان بازگردانده شد.”
آقای علی نژاد که از مشکلات جسمانی همچون بیماری دیابت رنج میبرد، چندی پیش در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت خود در زندان، دست به اعتصاب زده بود. وی مدتی بعد در پی حال نامساعد جسمی از زندان به بیمارستان منتقل و ساعاتی بعد بدون رسیدگی پزشکی مکفی به زندان بازگردانده شد.

کاظم علی‌ نژاد بارائلو در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در اسلامشهر بازداشت و تقریبا یک ماه بعد به بند چهار زندان اوین منتقل شد.

اواسط دی ماه سال گذشته، آقای علی نژاد در پرونده ای مشترک به همراه ۱۰ متهم سیاسی، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام توهین به مقدسات به پنج سال حبس تعزیری، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری و همچنین از بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال زندان محکوم شد. وی همچنین به مجازات های تکمیلی شامل دو سال منع اقامت در استان تهران و سایر استان‌های مجاور، دو سال منع عضویت در گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ضبط گوشی تلفن همراه محکوم شده بود.

در نهایت اردیبهشت ماه سال جاری، آقای علی نژاد توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و از بابت اتهاماتی همچون توهین به مقدسات و فعالیت تبلیغی علیه نظام، تبرئه شد.

کاظم علی‌نژاد بارائلو، پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۶/۲۱

۱۴۰۳ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

دادگاه تجدیدنظر؛ ماشالله کرمی به حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده، در خصوص بخشی از پرونده خود توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به چهار سال و سه ماه حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، ماشالله کرمی توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به حبس محکوم شد.

علی شریف‌زاده، وکیل مدافع آقای کرمی در این خصوص گفت: ماشالله کرمی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به سه سال و هفت ماه حبس و در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس محکوم شده است.

این وکیل دادگستری همچنین تاکید کرد که به حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر اعتراض خواهیم کرد و امیدواریم با ثبت درخواست اعاده دادرسی، دیوان عالی کشور نسبت به نقض این حکم اقدام کند.

ماشالله کرمی پیشتر در خصوص این بخش از پرونده خود توسط دادگاه انقلاب کرج بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به پنج سال حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود.

ماشالله کرمی در مرداد امسال در بخشی دیگر از پرونده خود توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان نظرآباد از بابت اتهام “پولشویی و تحصیل مال نامشروع” به هشت سال و ده ماه حبس، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شده است.

علی شریف‌زاده، وکیل مدافع آقای کرمی، پیشتر اعلام کرده بود که اتهامات امنیتی مطرح‌شده علیه موکلش با اعمال او همخوانی ندارد. وی افزود: «آقای کرمی تنها اقدام به پخش غذای نذری کرده که مبالغ آن با کمک‌های مردمی تأمین شده است. این مطالب به دادگاه نیز ارائه شد، اما به درستی مورد توجه قرار نگرفت. همچنین، اموال موکلم هیچ نقشی در اتهامات امنیتی آقای کرمی ندارد.»

لازم به ذکر است که طی روزهای اخیر پنج شهروند به دلیل کمک مالی به ماشالله کرمی توسط تجدیدنظر استان البرز به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. این شهروندان پیشتر در دادگاه انقلاب کرج به اتهام “معاونت در اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” از طریق کمک مالی به ماشالله کرمی، هر یک به ۲ سال حبس و ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند.

ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی (کومار) کرمی، معترض اعدام شده، در تاریخ سی و یکم مردادماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران امنیتی در زمان بازداشت این شهروند، تمام وسایل الکترونیکی را ضبط و کارت‌ های بانکی خانواده وی را نیز مسدود کردند.

آقای کرمی در تاریخ ششم آبان ماه همان سال، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد. وی نهایتا پس از سه ماه بازداشت در قرنطینه به بند ۱۵ این ندامتگاه منتقل شد.

گفتنی است، سحرگاه روز شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱، حکم اعدام محمد مهدی کرمی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در پرونده موسوم به “قتل بسیجی روح الله عجمیان” اجرا شد.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۶/۲۰

سجاد زارع با پایان دوران محکومیت از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد

خبرگزاری هرانا – روز جاری، سجاد زارع، زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، با پایان دوران محکومیت حبس خود از این زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳، سجاد زارع از زندان آزاد شد.

آزادی آقای زارع با پایان دوران محکومیت حبس خود از زندان عادل‌آباد شیراز صورت گرفته است.
در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه سال گذشته، سجاد زارع توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و نهایتا به زندان عادل آباد این شهر منتقل شد.

آقای زارع سپس در اوایل دی ماه سال ۱۴۰۲، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به هفت سال و شش ماه حبس، از بابت اتهام توهین به رهبری به سه سال حبس و  دو سال تبعید به یکی از شهرستان های استان یزد محکوم شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا؛ حکم حبس صادره توسط دادگاه بدوی در شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس کاهش یافته است. همچنین، حکم دو سال تبعید به شهرستان تفت استان یزد از بابت اتهام توهین به رهبری همچنان قابل اجرا است.
سجاد زارع پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۶/۲۰

۱۴۰۳ شهریور ۱۹, دوشنبه

شش زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز دوشنبه ۱۹ شهریور، حکم شش زندانی که پیشتر از بابت جرائم غیر سیاسی همچون اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، شش زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند.

هویت چهار تن از این زندانیان که سحرگاه امروز به چوبه دار آویخته شدند، “سعید حسن‌زهی، ۳۰ ساله، فرزند تاج محمد، متاهل، پدر سه فرزند، اهل و ساکن زاهدان، (نام کوچک نامشخص) رودینی، اهل شهرستان زاهدان، نورمحمد نوری (نورزهی)، فرزند سیدمحمد، متاهل و اهل افغانستان، فرزاد سنچولی، ۲۹ ساله، فرزند غلام، متاهل و پدر سه فرزند، اهل زابل و ساکن زاهدان” گزارش شده است.

این زندانیان شامگاه روز شنبه جهت اجرای حکم اعدام از بند عمومی به بند قرنطینه زندان منتقل شدند. آنها صبح امروز برای آخرین بار با خانواده های خود ملاقات کردند.

بر اساس این گزارش، آقای حسن‌زهی در سال ۱۳۹۹ از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر در منزل شخصی خود بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب شهر زاهدان به اعدام محکوم شده بود.

آقای نوری نیز در مرداد سال ۱۴۰۱، در پایانه مرزی میلک شهرستان زابل به اتهام مشابه بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب زابل به چوبه دار محکوم شد. او نهایتا در خرداد سال ۱۴۰۲، به زندان زاهدان منتقل شد.

در خصوص آقای سنچولی نیز گفتنی است، وی حدود چهار سال پیش از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر در زابل بازداشت و چندی بعد توسط دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. او حدود دو سال پیش به زندان زاهدان منتقل شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۶/۱۹

۱۴۰۳ شهریور ۱۸, یکشنبه

ناتوانی در تحمل حبس؛ عدم ارسال پرونده مسیب رئیسی یگانه به پزشکی قانونی

خبرگزاری هرانا – مسیب رئیسی یگانه، زندانی سیاسی از وضعیت نامساعد جسمانی رنج می‌برد و درخواست عدم توانایی در تحمل حبس وی با دخالت ضابط قضائی، به پزشکی قانونی ارجاع نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسیب رئیسی یگانه، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تأیید این خبر به هرانا گفت: “آقای رئیسی یگانه از مشکلات متعدد جسمانی رنج می‌برد و درخواست عدم توانایی در تحمل حبس وی با دخالت ضابط قضائی تاکنون به پزشکی قانونی ارجاع نشده است.”
این منبع مطلع، لرزش دست، تنگی نفس و مشکلات روانی که به مرور زمان تشدید شده‌اند را از جمله مشکلات جسمانی این زندانی عنوان کرد و افزود: “مسیب در زندان، از رسیدگی پزشکی مناسب نیز محروم مانده است.”
مسیب رئیسی یگانه در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

اواسط مهرماه سال گذشته، این زندانی به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شد و تا اوایل آبان ماه را در آنجا بسر برد.

وی در آذرماه سال گذشته، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری مجموعا به بیست و سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا؛ مدت ۷ سال از این میزان حبس تایید شده است.

او که سابقه مشکلات اعصاب و روان دارد، در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲، از طریق بلعیدن قرص دست به خودکشی زد و به بیمارستان لقمان منتقل شد و علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان به زندان اوین بازگردانده شد.

مسیب رئیسی یگانه، متولد ۱۳۶۲ پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۱۶

۱۴۰۳ شهریور ۱۷, شنبه

یک زندانی در زندان نیشابور اعدام شد

خبرگزاری هرانا – حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان نیشابور به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه یکشنبه ۱۱ شهریورماه، یک زندانی در زندان نیشابور اعدام شد.

هویت وی “احمد ناظری فر، ۳۰ ساله” گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، زندانی مذکور در سال ۱۴۰۰ از بابت اتهام قتل بازداشت و نهایتا توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۶/۱۶

۱۴۰۳ شهریور ۱۶, جمعه

فراخوان جلسه کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۴

فراخوان جلسه کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۴ در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت اروپای مرکزی

یک شهروند در پیرانشهر بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته، واحید ابوبکری، شهروند اهل پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، یک شهروند در پیرانشهر بازداشت شد.

هویت وی، واحید ابوبکری، ٢٧ ساله، فرزند محمد و اهل روستای کندره پیرانشهر گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروند روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای ابوبکری اطلاعی حاصل نشده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۶/۱۶

۱۴۰۳ شهریور ۱۵, پنجشنبه

تمدید قرار بازداشت؛ علی آدینه زاده همچنان در زندان قوچان بلاتکلیف است

خبرگزاری هرانا – قرار بازداشت علی آدینه زاده به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. او که پدر ابوالفضل آدینه زاده، نوجوان جانباخته در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است، از چهل و سه روز پیش در زندان قوچان در بازداشت بسر میبرد.

 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی آدینه زاده، پدر ابوالفضل آدینه زاده، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، همچنان در بازداشت بسر میبرد.

 

امروز هرانا در تماس با یکی از نزدیکان این زندانی مطلع شد که با درخواست تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه موافقت نشده و این قرار به مدت بیست روز دیگر تمدید شده است. آقای آدینه زاده اکنون به صورت بلاتکلیف چهل‌ و سومین روز از بازداشت خود را در زندان قوچان سپری میکند.

او در تاریخ سوم مردادماه سال جاری، پس از مراجعه به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب قوچان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

 

علی آدینه زاده، پدر ابوالفضل آدینه زاده، نوجوان جانباخته در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه برخورد های قضایی را داشته است.

راسک؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

 

 خبرگزاری هرانا – روز شنبه دهم شهریورماه ۱۴۰۳، مهیم آسکانی، شهروند ساکن شهرستان راسک توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در راسک بازداشت شد.

هویت وی، “مهیم آسکانی، فرزند ابراهیم، پدر دو فرزند، اهل و ساکن روستای گورشون واقع در بخش پیشین شهرستان راسک” گزارش شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: آقای آسکانی صبح روز شنبه دهم شهریور ماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در مغازه خود بازداشت شده است.

تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

۱۴۰۳ شهریور ۱۴, چهارشنبه

ارسال پرونده متهمان موسوم به “شهرک اکباتان” به دادگاه

خبرگزاری هرانا – پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” پس از رفع نقص در دادسرای امور جنایی ناحیه بیست و هفت تهران به دادگاه ارسال شد. میلاد آرمون، سید محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران متهمان این پرونده در دادگاه کیفری یک تهران و دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرونده میلاد آرمون، سید محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران به دادگاه ارسال شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، پرونده آنان، موسوم به “شهرک اکباتان” پس از رفع نقص در شعبه چهار بازپرسی دادسرای امور جنایی ناحیه ۲۷ تهران به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک تهران و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارسال شده است.
پرونده میلاد آرمون، سید محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران که محرمانه عنوان شده بود اواخر فروردین ماه سال جاری، از شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران جهت رفع نقص و ایرادات به شعبه چهار بازپرسی دادسرای امور جنایی ناحیه ۲۷ تهران بازگردانده شده بود.

در ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری و پس از کشته شدن یک تن از نیروهای بسیج به نام “آرمان علی وردی” در شهرک اکباتان دستکم بیش از ۵۰ نفر از جوانان ساکن شهرک اکباتان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شدند. از میان این افراد برای ۱۴ نفر از آنها کیفرخواست صادر شد.

در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نیز، سخنگوی قوه قضاییه از طرح اتهام “محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی” برای سه تن از متهمان پرونده قتل “آرمان علی وردی” خبر داد.

بنا بر کیفرخواست صادره، این شهروندان به “محاربه”، “مشارکت در قتل عمد” و “اخلال در نظم و آرامش عمومی” متهم شدند.

اواخر مهرماه ۱۴۰۲، پس از برگزاری چهار جلسه دادرسی، دادگاه پرونده آنها را برای تحقیقات به دادسرا ارسال نکرد و شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک تهران برای انجام تحقیقات تکمیلی، تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف وضعیت متهمین به پرونده ورود کرد. بخش دیگر پرونده این شهروندان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع شده است.

از میان این هشت متهم، حسین نعمتی، علیرضا برمرزپورناک، علیرضا کفایی و امیرمحمد خوش اقبال در بهمن سال گذشته، با تودیع وثیقه از زندان قزلحصار آزاد شدند.

پیشتر پیام درفشان، وکیل دادگستری اعلام کرده بود که “میلاد آرمون، سید محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران با اتهام «محاربه» در زندان هستند.”

در متن زیر به مشخصات و تاریخ بازداشت متهمان پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” پرداخته شده که کماکان در بازداشت و بلاتکیفی بسر میبرند.

۱- میلاد آرمون – فرزند: مهدی – متولد: ۱۴ اسفندماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱

۲- سید محمدمهدی حسینی – فرزند: سید حسن – متولد: ۱۵ آذرماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: پانزدهم آذر ماه ۱۴۰۱

۳- مهدی ایمانی – فرزند: حمید – متولد: ۲۳ دی ماه ۷۳ – تاریخ بازداشت: بیست و چهارم آذر ماه ۱۴۰۱

۴- نوید نجاران – فرزند: نامشخص – متولد فروردین ماه ۷۱ – تاریخ بازداشت: نامشخص

 

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۶/۱۳

۱۴۰۳ شهریور ۱۳, سه‌شنبه

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ایوب دماوندی در زندان نقده

خبرگزاری هرانا – ایوب دماوندی، شهروند اهل پیرانشهر علیرغم گذشت یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان نقده بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، ایوب دماوندی به صورت بلاتکلیف در زندان نقده در بازداشت بسر میبرد.

بر اساس این گزارش، آقای دماوندی علیرغم گذشت یک ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. این شهروند بازداشتی یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی خود در پیرانشهر بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد. وی نهایتا روز جاری پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان نقده منتقل شده است.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

ایوب دماوندی، فرزند عبدالله، اهل روستای دیلزه از توابع شهرستان پیرانشهر است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زنجان

حکم اعدام یک زندانی به نام محمدرضا عباس‌زاده که پیشتر از بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر  به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی زنجان اجرا شد

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه شنبه ١٠ شهریورماه ۱۴۰۳ (٣١ آگوست ۲۰۲۴)، حکم اعدام یک زندانی با هویت محمدرضا عباس‌زاده، ٣٠ ساله در زندان مرکزی زنجان اجرا شد.

به گفته منابع مطلع، این زندانی از دو سال پیش به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر بازداشت بازداشت و بعدها توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بودند.

خبر اعدام این زندانی تا زمان تنظیم این گزارش، در رسانه‌های حکومتی به ویژه رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است.

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

۱۴۰۳ شهریور ۱۱, یکشنبه

حسین شنبه زاده به ۱۲ سال حبس و جزای نقدی محکوم شد

خبرگزاری هرانا – حسین شنبه زاده، شهروند ساکن تهران، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب این شهر به ۱۲ سال حبس و ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین شنبه زاده به حبس و جزای نقدی محکوم شد.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که بر اساس حکمی که روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به وکلای آقای شنبه زاده ابلاغ شده است، وی از بابت تبلیغ به نفع اسرائیل به ۵ سال حبس، از بابت اتهام توهین به مقدسات به ۴ سال حبس، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس و از بابت اتهام نشر اکاذیب به دو سال حبس و پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از مجموع ۱۲ سال حبس، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.
آقای رئیسیان در خصوص مصادیق اتهامات این شهروند، در گفتگو با شبکه شرق نیز گفت: “یکی از ایرادات ما به پرونده آن است که اتهام فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس رکن مادی مشخصی ندارد و صرفا به چت های متهم در حوزه خصوصی اشاره شده است. انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان توهین به مقدسات در نظر گرفته شده است. همچنین در این حکم چنین ذکر شده که حمایت آقای شنبه‌زاده از دیگر محکومان امنیتی در کنار سیاه نمایی علیه وضع موجود، استفاده از هشتگ نه به اعدام و حمایت از کشف حجاب و ابراز شادمانی از شهادت رئیس جمهور رئیسی و ایجاد جو رسانه ای علیه انتخابات از دیگر مصادیق اتهامات او محسوب می‌شود.»

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین شنبه‌ زاده روز سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

آقای شنبه زاده، فعال رسانه ای در تاریخ پانزدهم خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در پی دستگیری وی، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی با انتشار گزارشی به نقل از دادستان عمومی و انقلاب اردبیل مدعی شد که حسین شنبه زاده به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است. جلال آفاقی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل ادعا کرد که “حسین شنبه زاده از طریق یکی از شبکه های اجتماعی با افسران رده بالای سرویس جاسوسی موساد در ارتباط بوده و زیرپوشش فعالیت ویراستاری، اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز موساد از داخل کشور کرده است.”

حسین شنبه زاده، فرزند علی، ویراستار و شهروند ساکن تهران پیش از این نیز به دلیل فعالیت در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) بازداشت و مدتی بعد با قرار تامین کیفری آزاد شده بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین شنبه زاده در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. وی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به تحمل سه سال و شش ماه حبس، به اتهام “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” به هجده ماه حبس و همچنین از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ده ماه حبس محکوم شد. این حکم نهایتا توسط شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر و مستشاری عباس علی حوزان عینا تایید شد.

او در تیرماه ۱۴۰۱ با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود عنوان کرد که “پس از دریافت ابلاغیه ای مبنی بر لزوم در معرفی خود جهت اجرای حکم حبس و در پی آن ارسال اخطاریه ای برای وثیقه گذار او، وی جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شده است.” آقای شنبه‌ زاده نهایتا در فروردین ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۱۰

صدور و تایید حکم اعدام برای یک متهم در تهران

خبرگزاری هرانا – یک متهم به تجاوز در تهران توسط دادگاه کیفری این استان به اعدام محکوم شد و حکم صادره در دیوان عالی کشور تأیید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، حکم اعدام یک متهم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

بر اساس این گزارش، دو سال قبل با شکایت مردی میانسال مبنی بر بستری شدن دخترش در بیمارستان به دلیل آثار ضرب و شتم و تجاوز، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

این دختر که صدف نام دارد، به مأموران گفت: “با پسری جوان به نام آرش آشنا شده بودم و برای ملاقات با او قرار گذاشتم و سوار ماشینش شدم. پس از طی مسافتی، او به یکباره در ماشین را قفل کرد و وارد پارکینگ یک خانه شد. می‌خواستم در را باز کنم و فرار کنم که با مشت به صورتم کوبید و دندان‌هایم شکست و دهانم به شدت آسیب دید. او مرا به زور به یک واحد آپارتمانی برد و مورد آزار جنسی قرار داد. سپس مرا سوار ماشین کرد و در پارکی در همان حوالی از ماشین به بیرون انداخت.”

این متهم شناسایی و بازداشت شد، اما در جلسات بازجویی و در دادگاه مدعی شد که او و صدف به یکدیگر علاقه داشته‌اند و ارتباطشان با رضایت و میل بوده است.

در نهایت، پرونده متهم جهت رسیدگی به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. قضات دادگاه وی را از بابت اتهام تجاوز به اعدام محکوم کردند و حکم صادره در شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور تأیید شد.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – روز جاری، خلیل اصغری، شهروند ساکن دیواندره توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش ...